linkedin googleplus

Aktualności

Mobil Delvac™ Strong Traker: nowe konkurencje na Poznań Motor Show Truck

 >> więcej

Red Bull Racing i ExxonMobil

 >> więcej

GAZELE BIZNESU 2016

>> więcej

Mobil 1 FS 0W-40 i Mobil 1 FS x1 5W-50

 >> więcej

Europe Autumn 2016 Mobil Delvac 1 Promotion

 >> więcej

Nowy olej Mobil 1 ESP x2 0W20

 >> więcej

II miejsce w prestiżowym programie Circle of Excellence 2015

 >> więcej

Finał V Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników – poznaj najlepszych

 >> więcej

Czy wiesz że?

Mobil Oil Poland jako pierwsza firma olejowa w Polsce otrzymał certyfikat jakości ISO 9002 przyznawany za wysoki poziom usług i dystrybucji.

Narzędzie doboru oleju

Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze odpowiedniego oleju lub szukasz odpowiedniego oleju dla Twojego samochodu osobowego, dostawczego czy ciężarowego, to narzędzie pomoże Ci znaleźć odpowiedni olej na podstawie podanych przez Ciebie danych.

Narzędzie doboru oleju Product Selector 2.0.

Dobierz Olej

Zapytaj eksperta: pytania i odpowiedzi dotyczące najlepszych praktyk w zakresie doboru i zastosowań smarów

 

Pierwszym czynnikiem, o którym należy pamiętać, jest wybór smaru o odpowiedniej lepkości oleju go tworzącego będącej podstawową cechą smaru. Smary o wyższej lepkości są zazwyczaj bardziej odporne na wodę i pomagają usprawnić pracę w warunkach dużych obciążeń. Smary o niższej  lepkości będzie cechować lepsza pompowalność, a tym samym większa skuteczność ochrony urządzenia podczas pracy w niskich temperaturach.

Technologia dodatków zawartych w smarze powinna być kolejnym czynnikiem, który należy uwzględnić podczas analizy danego zastosowania. Większość dodatków podnoszących wydajność, zawartych w olejach smarowych, wykorzystuje się również w smarach i należy dobierać je zgodnie z wymogami danego zastosowania. Na przykład wysokoobciążona przekładnia otwarta będzie wymagała dodatków do pracy w warunkach ekstremalnego ciśnienia, które nie są konieczne przy optymalizowaniu wydajności elementów pracujących z dużą prędkością, ale przy niskim obciążeniu.

Konsystencja smaru to kolejny czynnik wymagający analizy. Rozważając zmianę smaru, rodzaj zagęszczacza należy wybrać w oparciu o wymagania eksploatacyjne oraz kompatybilność. Każdy zagęszczacz niesie za sobą określone korzyści dla parametrów pracy, wpływając na takie cechy, jak wodoodporność, pompowalność oraz zdolność pracy w wysokich temperaturach. Na przykład smary serii Mobil SHC zawierają kompleksowy zagęszczacz litowy, który pomaga uzyskać doskonałe efekty smarowania we wszystkich  tych obszarach.

Kiedy firmy powinny używać smarów zamiast olejów smarowych?

W wielu przypadkach smary są stosowane zamiast płynów, gdy środek smarny ma pozostać w tym miejscu mechanizmu, w którym został pierwotnie umieszczony. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, kiedy częste powtórne smarowanie jest utrudnione lub nieopłacalne.

Wymóg ten może wynikać z fizycznej konfiguracji mechanizmu, rodzaju ruchu, rodzaju uszczelnienia lub z potrzeby, aby środek smarny sam w całości lub w części ma zapobiegać wyciekom lub wnikaniu do smaru zanieczyszczeń.

Z uwagi na swoją stałą konsystencję smary nie spełniają funkcji chłodzącej i czyszczącej, które występują w przypadku olejów. Poza tym można oczekiwać, że smary będą pełniły wszystkie inne funkcje tak jak ciekłe środki smarne.

Poszukujemy sposobów, aby lepiej zarządzać kosztami konserwacji i wymiany. Czy wybór smaru może mieć tutaj znaczenie? 

Wybór smaru, który działa skutecznie w określonych warunkach pracy i zapewnia lepszą ochronę maszyn, pomoże poczynić oszczędności w dłuższej perspektywie czasowej.

Smary na syntetycznej bazie olejowej firmy ExxonMobil, takie jak smary z serii Mobil SHC Polyrex™ i Mobilith SHC, zostały naukowo opracowane w celu zapewnienia doskonałej ochrony urządzeń. Oferują one kontrolowane smarowanie, dostarczając tylko tyle środka smarnego, ile jest konieczne dla zapewnienia wydłużonej ochrony. Smary pozostają tam, gdzie są potrzebne, dzięki czemu są łatwiejsze w użytkowaniu i pomagają kontrolować koszty utrzymania i wymiany.

Wysoki poziom wycieków oleju może skutkować wysokimi kosztami konserwacji, problemami dotyczącymi BHP, oraz może prowadzić do nieplanowanych przestojów wynikających ze zmniejszonej ilości smaru w systemie niezapewniającej odpowiedniej ochrony. Częstotliwość ponownego smarowania również stanowi odrębny czynnik. Smary o niższej jakości, które wyciekają z układu lub nieskutecznie chronią maszynę, powodują konieczność przeprowadzenia dodatkowej konserwacji i skutkują przestojami potrzebnymi do ich wymiany.

Nasze urządzenie pracuje w bardzo wysokich temperaturach. Jak wpływa to na wybór smaru?

Przy zastosowaniach w wysokich temperaturach istnieje ryzyko, że niewłaściwie dobrany smar lub smar o niskiej jakości może działać nieskutecznie z uwagi na degradację spowodowaną utlenianiem zagęszczacza i oleju bazowego lub z uwagi na utratę oleju bazowego wskutek wyciekania i parowania smaru. Utlenianie to reakcja chemiczna zachodząca pomiędzy tlenem a składnikami smaru w trakcie użytkowania, która przyspiesza w wysokich temperaturach. Smary zawierające olej o niewystarczającej lepkości i zbyt niskiej odporności na utlenianie nie zapewniają stosownej ochrony w wyższych temperaturach.

Zwykle syntetyczne smary (na bazie syntetycznych olejów bazowych) można stosować w szerszym przedziale temperatur niż konwencjonalne smary o bazie mineralnej. Na przykład smary serii Mobil SHC Polyrex™ to gama syntetycznych smarów do łożysk, wykorzystujących zaawansowaną technologię zagęszczacza polimocznikowego o doskonałym działaniu, zapewniających efektywne smarowanie do temperatury 170 ° C.

Nawet w tak skrajnych temperaturach, technologia zagęszczacza polimocznikowego pozwala uniknąć utleniania i utraty stabilności strukturalnej, co pozwala na wydłużenie przerw międzyobsługowych i zapewnianie lepszej ochrony maszyn niż konkurencyjne oleje mineralne. Starannie dobrana kompozycja zagęszczacza, olejów bazowych i dodatków uszlachetniających tworzy smar, który może pomóc wydłużyć żywotność łożysk i zmniejszyć liczbę przestojów, jak również zapewnić doskonałą odporność na wodę, ochronę przed zużyciem i rdzewieniem.

Mamy problemy ze smarem wyciekającym z naszych maszyn podczas ich pracy. Jak możemy temu zapobiec?

Zbyt duża ilość wycieków może pociągać za sobą dodatkowe koszty zakupu smarów oraz prowadzić do ubytków smaru w miejscach, gdzie jest on niezbędny dla zapewnienia właściwej ochrony maszyn, co może skutkować częstszymi działaniami obsługowymi  i dłuższymi przestojami.

Istnieją dwa podstawowe sposoby minimalizowania wycieków smaru. Pierwszy polega na dokonaniu przeglądu całego układu w celu identyfikacji wycieków i podjęcia niezbędnych działań, takich jak odnowienie, zmiana rodzaju lub konserwacja uszczelek. 

Drugi, bardziej skuteczny, sposób to zastosowanie wysokiej jakości smaru o silnych właściwościach adhezyjnych. Na przykład seria smarów Mobilgrease XHP, używana w szerokiej gamie zastosowań przemysłowych, charakteryzuje się wysokim poziomem przyczepności i spoistości, zapewniając  doskonałą wytrzymałość smaru, mniejszą liczbę wycieków i wydłużone okresy pomiędzy ponownym smarowaniem, co pomaga ograniczyć częstotliwość obsług i podnieść produktywność.

Linia